Influencer marketing en jouw evenement: een goede match Influencers. Ze zijn niet meer weg te denken uit veel campagnes van merken en bedrijven. Logisch ook, want er zijn vloggers, BN'ers en andere invloedrijke personen die online miljoenen volgers hebben. Ook rondom jouw evenement kan een influencer grote waarde hebben, maar dan moet je wel weten wat je doet. Een paar tips en een influencer aan het woord. Influencermarketing is weer typisch zo’n marketingwoord dat iets behelst wat we altijd al gebruikten of inzetten binnen de marketing en communicatie van merken, bedrijven en organisaties. In Jip en Janneke taal: nodig het meest populaire kindje van de klas uit op je verjaardag, laat hem of haar de rest mobiliseren en zie hier: de hele klas op je verjaardag. Inmiddels is het uitgegroeid tot een goed doordachte strategische tool binnen de marcom-mix. Deze tak van marketing zit dan ook als nooit te voren in de lift. Enorme budgetten worden uitgegeven om influencers hun achterban te laten beïnvloeden. Maar kan dat ook gecombineerd met events? JAZEKER! De vraag waarom influencermarketing de afgelopen jaren zo in de lift zit, is tweeledig, maar zeer eenvoudig te beantwoorden. Ten eerste: sinds de komst van massa media kennen marketeers de kracht van die acteur of BN’er die zich verbindt aan een product. Dus de basis voor deze groeistuip is al jaren geleden gelegd. Gevoelsmatig lijken die ‘ik-ben-een-A-acteur-dus-koop-deze-koffie’ een beetje op z’n retour. Het tweede deel van het antwoord is de nieuwe realiteit: BN’ers en zelfs nieuwe BIN’ers (Bekende Internet Nederlanders) hebben online met een druk op de knop miljoenen volgers binnen handbereik. Dat is makkelijk aansluiten en scoren voor merken en producten. Zie hier de verklaring van de populariteit van influencermarketing in een notendop. Influencer marketing volgens Wikipedia Influencer marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp van invloedrijke mensen, de zogeheten influencers, potentiële klanten te beïnvloeden. Maar hoe combineer je dan influencers met jouw evenement? Daarbij is een aantal stappen essentieel. Volg dit spoorboekje en je bent al een heel eind op weg: De inzet van influencers is effectief als de influencer aansluit en past bij of jouw merk in het algemeen, of de doelgroep of zelfs het thema van het event in het bijzonder. Om je een enorme zoektocht te besparen, er zijn er namelijk duizenden, is een samenwerking met een bureau dat belangen van influencers behartigt raadzaam. Pas bij een passende match wordt de content en rol van de influencer binnen jouw merk of jouw merkbelevingswereld betrouwbaar en impactvol. Vind het kapstokje, de match en verspreid op die toon de content. Let wel, dit is bij publieksevenementen eenvoudiger dan bij afgebakende zakelijke doelgroepen. Voor, tijdens en na. De inzet van influencers kan effectief zijn in alle drie fasen van het evenement. Vooraf is het heel goed denkbaar dat de influencer haar/zijn en dus jouw doelgroep aanspoort naar het event te komen. Tijdens kun je de live aanwezigheid van de influencer gebruiken om de FOMO te bevestigen bij zij die niet kwamen, maar ook om wellicht met de doelgroep die naar het evenement is gekomen in live contact te staan. Na het evenement is de influencer de ideale contentmachine om de content van het evenement te verspreiden. Laat hem/haar verslag doen om zo de doelgroep die er niet was bij te praten en/of ze te activeren om er volgende keer wel te zijn. Spiegelgedrag Vanuit de neurowetenschap is meer dan genoeg bewijs gevonden voor ons spiegelgedrag. Dat wordt nog eens versterkt als in die spiegel een persoon te zien is die ‘jouw held’ is. Daar komt nog een schep impact bovenop als we in die spiegel getuige zijn van hoe onze held een beleving ondergaat. Dat wil jij dan ook. Met andere woorden: leg de beleving van de influencer vast en deel dat. Strategisch kan een influencer een uithangbord van jouw bedrijf, merk en dus van jouw evenement worden. Waar de naam en het logo van het event gebruikt worden in alle communicatie, kan de influencer daar ook prima voor ingezet worden. Een echt gezicht, of meerdere van jouw evenement, het kan. Influencer aan het woord: Thomas van Grinsven (foto) – Gewoon Thomas YouTube: Gewoon Thomas – 835.000 abonnees Thomas van Grinsven sprak als influencer op een editie van The Next Event in de industriele evenementenlocatie de Broodfabriek. Daar legde hij de brug tussen de influencer en de opdrachtgever en organisator van evenementen. ‘Een influencer kan geselecteerd worden per merk. Welke doelgroep, welke interesses en wie past daar bij? De toegevoegde waarde van bijvoorbeeld mij als influencer op een event, is simpelweg dat ik er ben. Het bereiken van mensen op een subtiele manier, in plaats van op een reclame manier. Dus een toffe video of post die echt cool is, past bij de klant en dus goed wordt opgenomen.’ ‘Opdrachtgevers kunnen influencers best direct benaderen, maar via bookingbureaus en agencies is de match veel beter en sneller gemaakt. Zo heb je dan de persoon die past bij jouw merk of evenement en de interesses van jouw doelgroep.’ Tip: lees ook deze artikelen Influencers aan het woord: Hoe zet je hen in voor je merk, bedrijf en rondom jouw evenement? Volgers, likes, comments en extra promotie voor uw event door middel van social influencers