Pas uw evenement aan op verschillende leeftijden: Kinderen (deel 1) De aanwezigheid van kinderen brengt extra organisatie met zich mee en vergt een speciale aanpak. Zo zijn kinderen bijvoorbeeld aanwezig op een sportdag, een sinterklaasfeest, een pandborrel of een openingsevenement. Bedenk vooraf: - Leent het feest zich voor aanwezigheid van kinderen? Is hun aanwezigheid niet storend? Werknemers en hun kinderen samen met zakelijke relaties uitnodigen vraagt om moeilijkheden. Tenzij ook de zakelijke relaties hun partner en kinderen mogen meebrengen. Maar dan zal er nauwelijks gelegenheid zijn zakelijke gesprekken te voeren. - Houd oog voor mensen zonder kinderen. Aanwezigheid van kinderen kan door hen als vervelend worden ervaren. - Geef kinderen, als ze aanwezig zijn, een duidelijke plaats in het feest. Denk niet dat ze zich zelf wel zullen vermaken. Behoed ze voor verveling en voor kattenkwaad. Daarop rekenen ouders trouwens ook. Kinderopvang Ook voor ouders is het geen pretje om met een jengelend kind een evenement bij te wonen. De oplossing: een professionele, tijdelijke kinderopvang. Eventueel onder leiding van daarin gespecialiseerde bedrijven. Zulke bedrijven leveren niet alleen begeleiders, maar ook de totale inventaris die nodig is voor de opvang van kinderen: -Bedjes, boxen, wipstoeltjes, peuter- en kindermeubilair en speelgoed voor binnen en buiten Zulke opvang is niet goedkoop: het is arbeidsintensief, het werk wordt door gediplomeerde leid(st)ers gedaan en het materiaal moet duurzaam en heel zijn. Maar je maakt er zeker ouders blij mee en als organisator maak je goede sier. Richtlijnen kinderopvang De Vereniging van Nederlandse Gemeenten hanteert de volgende richtlijnen: 1 begeleider op 5 baby’s (6 weken tot 1,5 jaar) 1 begeleider op 6 peuters (1,5 tot 2,5 jaar) 1 begeleider op 8 peuters (2,5 tot 4 jaar) 1 begeleider op 10 kleuters (4 tot 7 jaar) 1 begeleider op 12 kinderen (7 tot 12 jaar) Voordelen van kinderopvang uitbesteden Bedenk of je het inhoudelijke gedeelte van het kinderfestijn zelf wilt organiseren of de organisatie wilt uitbesteden. Heb je nog geen ervaring met kinderen op een feest, dan is het aan te raden kinderopvang uit te besteden. Je vindt ze onder verhuurders van kinderattracties. Ook bedrijven gespecialiseerd in sportieve evenementen hebben bijna altijd ervaring met kinderspelen. Passief vermaak * Kindertheater, een clown of poppenkast. Sommige kindervoorstellingen bieden extra programmaonderdelen als schminken, knutselen, liedjes leren, of zelfs samen eten. * Dvd’s afspelen of met game boys spelen: het lijkt een saaie en makkelijke oplossing maar de kinderen vinden het vaak hartstikke leuk en het zorgt niet voor geluidsoverlast en rondrennende kinderen. Actief vermaak Kinderen houden van zelf doen, vooral jonge kinderen. Ook tieners maak je blij met: * Een musical instuderen, die aan het einde van de dag wordt opgevoerd (voor kinderen van 4-16 jaar). * Versieringen maken voor de feestruimte die ‘s avonds wordt gebruikt. * Lakens beschilderen (voor oudere kinderen). * Zelf koken eten, bijvoorbeeld poffertjes bakken (voor kinderen vanaf zeven jaar). * Winkeltje spelen (de poffertjes en ander snoep verkopen tegen inlevering van bonnen). Het succes van de activiteiten staat of valt met de begeleiding. Laat die over aan vakkundige mensen of aan mensen die een natuurlijk overwicht hebben op kinderen. Nog meer ideeën voor een feest met kinderen * Organiseer in een attractiepark een aparte speurtocht voor ouders en kinderen (de Efteling en Eurodisney zijn heel geschikt). * Boek een verblijf in een bungalowpark met overdag een al dan niet gezamenlijk programma en ‘s avonds een feest. Natuurlijk zorg je bij elk gezin desgewenst voor een oppas. *Bezoek een circusmatineevoorstelling voor volwassenen, die ook de kinderen zal boeien. *Vervang het traditionele Sinterklaasfeest (vaak kunnen kinderen naar meer dan één feest) door een paaseierenzoektocht of een pinksterpicknick. Organisatietips * Geef in de uitnodiging duidelijk aan voor welke leeftijdsgroep het evenement bedoeld is (bijvoorbeeld voor kinderen tussen de 4 en 18 jaar) en wat er voor hen wordt georganiseerd. * Zorg voor een integrale omroepinstallatie, zodat zoekgeraakte kinderen snel hun ouders kunnen terugvinden. *Breid de EHBO-koffer uit met Disney- of Turtle-pleisters. * Leuk: kinder T-shirts, die ze zelf mogen beschilderen. Dat is weer eens wat anders dan een button maken en niet veel duurder. T-shirts koop je in grotere partijen al voor € 5. * Geef kinderen als aandenken een cadeautje (zoals een knuffel) mee naar huis. Zorg voor een grote verscheidenheid en voldoende exemplaren voor iedereen. * Laat heel kleine kinderen niet uit het zicht van hun ouders spelen, om huilende kinderen en bezorgde ouders te voorkomen. * Houd je niet te strak aan leeftijden als je een groepsindeling maakt naar leeftijd. In de praktijk kruipen broertjes en zusjes vaak bij elkaar en je hebt er altijd kinderen bij die ouder of jonger dan hun leeftijd zijn. * Organiseer eens een spelonderdeel voor ouders en kinderen sámen. Of laat vaders tegen of juist mèt zonen samen spelen. * Zorg dat er extra veel toiletfaciliteiten zijn, die bovendien extra worden schoongemaakt. Een luierverschoonplaats (waarom in het damestoilet en niet op neutraal terrein?) voor baby’s is ook geen overbodige luxe. * Als je besluit kinderattracties in te huren, zorg er dan ook voor dat de leverancier alles op z’n plaats zet. Dat scheelt veel werk. Zorg ook dat er voldoende (kracht)stroom en water is. * Let extra op veiligheid en bekijk de feestruimte van tevoren met een aantal ouders als je zelf geen kinderen hebt. * Sluit een goede verzekering af voor alle aanwezigen.