Social media versus de nieuwsbrief - Wat is beter? Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Twitter, LinkedIn. Social media zijn er in talloze geuren en kleuren met elk een eigen publiek. Hoe waardevol zijn deze platforms voor jouw organisatie of event? Zijn ze überhaupt waardevol of kun je ze maar beter links laten liggen? Social media zijn populair. Dat is natuurlijk niks nieuws. Zonder overdrijven bereiken Facebook en YouTube miljarden mensen. De bedrijven achter deze platforms zijn uitgegroeid tot grote en zeer machtige spelers. Denk aan Meta, Google en MicroSoft. Met het enorme bereik dat deze platforms hebben kun jij je doelgroep bereiken en laten groeien. Dat klinkt iedereen als muziek in de oren, toch? Ja klopt, maar pas op! Heel veel volgers is heel mooi, maar besef dat jij de touwtjes niet in handen hebt. Je kunt deze volgers alleen bereiken bij gratie van de eigenaren van het platform. Zolang dat goed gaat, is er niks aan de hand. Je zou echter niet de eerste zijn, die bijvoorbeeld door het gebruik van slechts één woord tijdelijk de toegang tot de eigen volgers wordt ontzegd of zelfs voorgoed wordt verbannen van het platform. Interactie Hiermee zeggen we niet dat je géén gebruik moet maken van social media. Integendeel. Wees je er wel bewust van dat je afhankelijk bent. Ook als alles koek en ei is, is de situatie misschien anders dan je denkt. Neem het volgende voorbeeld. Je hebt 10.000 volgers. Je plaatst een bericht. Dan wil dat niet zeggen dat je die 10.000 volgers ook bereikt. Het is slechts een klein deel dat je boodschap onder ogen krijgt. Hoe relevanter en hoe meer interactie hoe meer bereik het bericht zal genereren. Een like en comments helpen je boodschap organisch te verspreiden. Bereik kun je ook kopen. De platforms hebben daar uitgekiende algoritmes voor ontwikkeld. Heel kort door de bocht maken ze een verslaafde van je. Je hebt steeds meer budget nodig om resultaat te halen. Daar zijn de bedrijven achter deze platforms bijzonder geraffineerd in geworden. Niet voor niets maken ze astronomische winsten. Je kunt ook beter budget achter berichten zetten die het organische al goed doen. Berichten betaald promoten die organisch minder aanslaan zijn vaak duurder per bereikt persoon. Er zijn meer en meer bedrijven die een eigen koers gaan varen. Er zijn zelfs bedrijven, zoals Lush, die de platforms de rug toe keren, ondanks het feit dat ze enorm veel volgers hebben. Wat verstandig is, hangt af van de aard van je bedrijf, je doelgroep en je toekomstplannen. Wil je voor de langere termijn een community bouwen, zorg dan dat jij alle touwtjes zelf in handen hebt. Waardevolle content Unieke content met een toegevoegde waarde is de sleutel. Met waardevolle content kun jij de doelgroep aan je binden via je eigen kanalen, owned media. Laat mensen regelmatig terugkeren naar je website en biedt ze een nieuwsbrief waar ze echt wat aan hebben. Schotel je doelgroep speciale aanbiedingen voor en geef ze kans op prachtige prijzen middels win-acties. Zorg dat je op z'n minst de beschikking krijgt over de mailadressen, zodat je altijd direct met jouw doelgroep kunt communiceren. Met een beetje meer slimmigheid bouw je in korte tijd een database op met klantgegevens. Je moet je hierbij uiteraard altijd aan de wet houden, die best strenge regels hanteert ter bescherming van de privacy. Zoals zo vaak in het leven is het hier niet een kwestie van het één of het ander. Gebruik social media om je eigen kanalen te versterken. Zorg ervoor dat je eigen kanalen zoveel mogelijk waarde hebben voor je doelgroep. Lok die doelgroep door op social media op slimme wijze een tipje van de sluier op te lichten, zodat mensen zich inschrijven op jouw nieuwsbrief om toegang te krijgen tot de waardevolle content. Nog even kort de adviezen op een rijtje: Vertrouw niet blind op het bereik van social media. Op deze platforms ben je altijd overgeleverd aan de grillen van de algoritmes van de grote en vaak machtige bedrijven achter deze kanalen. Zorg voor een regelmatige stroom relevante content die waardevol is voor jouw doelgroep. Verzamel gegevens van jouw doelgroep in ruil voor die waardevolle content, bijvoorbeeld een mailadres voor het toesturen van nieuwsbrieven. Hou de wettelijke regels in acht bij het verzamelen van gegevens. Gebruik social media om mensen naar jouw eigen kanalen te brengen. Hoe meer interactie jouw berichten op social media bewerkstelligen, hoe meer mensen bereikt worden. Organisch bereik genereren is uitdagend, maar wel voordelig. Met budget kun je eevoudig en gericht bereik inkopen. Tip: lees ook deze artikelen 100 thema ideeën voor uw bedrijfsfeest. Het themafeest is een blijvertje Wat als er iets mis gaat? Een gouden les Geen gast kan nog zonder persoonlijke aandacht Recruitment events: Vinden en binden van de juiste mensen EventTrends2023: wie niet duurzaam is, is af