TIP van de volgende generatie: hybride DJ's Altijd goed om door de ogen van de nieuwe generatie naar evenementen en festivals te kijken. Zo neemt Ronnie Jongejan, eventstudent aan de Hogeschool Utrecht, ons mee in de wereld van DJ's. Niet alleen op festivals, maar ook tijdens bijvoorbeeld bedrijfsfeesten, een graag geziene entertainment-gast. 'Maak jouw DJ set hybride.' Breng het feest naar binnen: Deze trend maakt jouw DJ livestream de beste Stiltand is achteruitgang en daarom willen wij als DJ’s toch werken aan onze naamsbekendheid? Sinds de eerste lockdown zijn livestreams al een enorme trend geworden, maar na bijna 2 jaar zijn ze minder origineel. Om een nieuwe dimensie aan deze trend te geven moet je jouw DJ set hybride maken, oftewel voor een beperkt publiek live performen en tegelijkertijd streamen! In deze blog vertel ik, Ronnie Jongejan, alles over deze trend en andere manieren hoe jij jou livestreams aantrekkelijk kan houden. Hybride evenementen Het idee om een klein publiek te gebruiken als achtergrond voor je livestream is afkomstig van de trend hybride evenementen, dat is een combinatie tussen een off- en online evenement. Zowel het fysieke als online publiek neemt op hetzelfde moment dezelfde inhoud en beleving tot zich. Een veelvoorkomend voorbeeld hier van is te vinden in het kantoorleven, een live vergadering met collega’s die vanuit huis werken. Wat je toevoegt met een hybride live stream in de online muziekwereld is dat de sfeer en de feestvreugde wordt overgebracht naar de kijker. Zo hoeven ze niet zoals bij iedere livestream alleen naar een DJ en hun apparatuur kijken. Het is hierbij belangrijk interactie te houden met de online kijkers door in contact te blijven. Laat jezelf zien in de live chat en beantwoord vragen, als je er als DJ voor open staat kun je zelfs verzoeknummertjes van de kijkers draaien. Publiciteit en publiek Natuurlijk wil je het liefst je vrienden uitnodigen om te komen dansen op jou muziek, dat kan, maar het is ook belangrijk om in contact te komen met je doelgroep. Je kunt luisteraars en fans de kans geven om als een van de weinige te komen dansen. Door in aanloop van het evenement “tickets” aan te bieden voor de hybride live stream in de vorm van een winactie, trek je publiciteit in aanloop van het evenement en ben je in interactie met je publiek. Er zijn tegenwoordig wel regels gebonden aan winacties, eerst mocht je volgers kans geven te winnen door het ze te laten delen, maar daar heeft Meta verandering in gebracht. Je mag volgers nu alleen nog vragen het bericht te liken en er op te reageren, gelukkig levert dit ook publiciteit op. Locatie & achtergrond Nu je een handje vol mensen op de dansvloer hebt en een grotere online groep hebt bereikt, moet je livestream er professioneel en aantrekkelijk uit zien. Kies een mooie locatie, of zorg dat je de ruimte goed inricht en zo veel mogelijk lijkt op een club. Als je feestverlichting hebt, zet die dan aan, ook door een (TV) scherm met visuals lijkt het nog meer alsof je in een club staat. Doe de gordijnen dicht zodat deze elementen beide goed tot hun recht komen. Bij filmen op een buitenlocatie zijn weer andere dingen mogelijk, hier mag je wettelijk meer mensen uitnodigen op je evenement. Kijk op de site van rijksoverheid wat op het moment van je evenement allemaal wel en niet mag. Gebruik meerdere camera’s Meerdere camera’s geven je meer dynamiek in de beelden die je maakt. Je hoeft geen dure camera’s te gebruiken, telefoon camera’s zijn tegenwoordig prima geschikt voor dit soort doeleinden. Positioneer één of meer camera’s op jou en de dansvloer, zodat je de feestsfeer kan overbrengen naar de kijkers. De andere camera kun je richten op je DJ apparatuur en wat jij daar mee aan het doen bent. Maak gebruik van het programma OBS, deze software switcht tijdens de livestream op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of YouTube automatisch tussen de twee camera’s die je gebruikt. Succes! En vergeet niet te lachen, alle ogen staan op jou gericht! Tip: lees ook deze artikelen Het afval vrije evenement in 4 stappen