Van standaard zakelijk evenement naar zakelijk festival De kracht van een festival? Zelf keuzes maken, prettige sfeer, gelijkgestemden. Een losse en informele setting wordt ook door veel zakelijke eventbezoekers gewaardeerd. Zij eten en drinken wanneer zij willen, zij bepalen hun eigen route en programma. Ook voor de organisator biedt dit vrijheid. Congrestival, bedrijfsfestival, zakelijk festival...Het is een krachtige trend: zakelijke evenementen en bijeenkomsten benaderen als een festival of op zijn minst een vleugje festival meegeven. Hoe je dat doet? Wist je dat stress en spanning zorgen voor een verminderd concentratievermogen? En dat het tegenovergestelde net zo waar is: ontspanning zorgt voor betere concentratie. Alleen dat al is een reden om over een festivalconcept na te denken voor jouw volgende live communicatie of marketing event. Een eventconcept waar jouw bezoeker binnen jouw regie een eigen weg kiest in een omgeving die prettig, ontspannen en open aanvoelt. Zie hier het bedrijfsfestival. Foto: Evenementenfotografie Jordi Wallenburg Denk aan deze 5 tips om een festivaljus over uw zakelijke evenement te gieten: 1. Geef uw gast vrijheid Geef uw gast en bezoekers de vrijheid, de ruimte om zelf hun weg te kiezen op uw evenement. Van ontvangstruimte, naar plenaire zaal, naar netwerkvloer, het is absoluut niet verkeerd, maar voor een vleugje festival moet u uw deelnemers vrijheid geven. Laat de strakke planning los en kies voor een festivalinrichting waar uw gast steeds weer zijn of haar eigen keuze maakt: hapje eten, aansluiten bij een workshop, speeddaten. Laat het los. 2. Vraag vooraf wat uw gast wil Tijdens een festival staan bezoekers in de rij als hun favoriete artiesten of bands komen. Dus juist bij een vleugje festival voor uw zakelijke evenement, doet u er goed aan om aan uw gasten te vragen welke sprekers ze graag willen, met wie ze willen netwerken, wat ze komen halen en ze daar binnen hun eigen keuze live bij te helpen. 3. Divers aanbod Kies voor een diversiteit in aanbod. Waar de festivalmarkt al een aantal jaren geleden begon met allerlei disciplines van entertainment en cultuur met elkaar te mixen, is dat ook voor uw zakelijke festival slim en interessant. Dus niet alleen maar sprekers, maar kies ook voor trainingen, workshops, oefeningen, zelf aan de slag, om tafel met ervaringsdeskundigen, etc Verrassing en meerwaarde zijn daarbij wel de toverwoorden. 4. Slimmer dan een gewoon festival: netwerken Waar weinig festivals kiezen voor het in contact brengen van hun bezoekers met elkaar, is dat juist een ongekende kracht van het zakelijke festival. De ontspannen sfeer waarbinnen uw gast zijn of haar eigen weg kiest, zorgt voor een ideale basis om zeer vrijblijvend en open te netwerken. Het is goed om dit faciliteren, bijvoorbeeld via interactie op de eventapp, via signing of speeddates. 5. Zakelijk ontspanningsgevoel Muziek, catering, decoratie, etc het mag allemaal in de festivalstijl. Het zorgt voor het ultieme zakelijke ontspanningsgevoel. Dus laat de standaardregeltjes van theateropstellingen, buffetten of vergaderzalen los en gebruik uw creativiteit om tot de festivalsfeer te komen. Tip: lees ook deze artikelen Van standaard zakelijk evenement naar zakelijk festival Catering op een zakelijk festival: 5 tips Festivalisering van zakelijke evenementen door de ogen van de technisch producent Verleng de zomer met een vleugje festival op jouw zakelijke evenement Festival op eigen bedrijfsterrein, hoe pak je dit aan?