EvenementOrganiseren.nl

Wat zijn PR en Mediawaarde events?

Een event, activatie, experience, wie durft kan er enorme mediawaarde en PR mee behalen. Zeker in een tijd waar een bijzonder event, soms slechts voor 1 persoon, online een mondiaal bereik kan behalen, is het PR of mediawaarde event interessanter dan ooit te voren.

Wat zijn het eigenlijk PR en mediawaarde events? En waar zo’n event begint of eindigt? Dat is van ondergeschikt belang aan het feit dat experience in potentie viral kan gaan. Want wat is er veel veranderd: van persconferentie naar viral belevenis. 

Vroeger was het simpel en effectief: je stuurde een uitnodiging voor een persconferentie ergens op locatie naar je mediabestand. Een paar dagen later zat een aantal journalisten braaf mee te pennen met jouw boodschap en zie hier het oude vertrouwe mediawaarde-moment: de persconferentie.

In de loop der jaren zag je de persconferentie opgeleukt worden met entertainment, gekke locaties of verrassingseffecten. Inmiddels is de echte slag geslagen: events, activaties, pop up experience die voor mediawaarde en PR zorgen. Dat kan zijn met nieuws, maar ook pure mediawaarde voor je merk. Vaak in de openbare ruimte, soms een event voor 1 persoon, maar altijd gericht op een zo groot mogelijk bereik in de doelgroep.

Lees ook het artikel: PR & Mediawaarde - Alles wat je wilt weten


Definitie:
Wat zijn PR en Mediawaarde events? 


Evenementen met als doelstelling PR en/of mediawaarde, dat is de korte uitleg van mediawaarde of PR events, maar er is veel meer. Om te beginnen: er zit wel degelijk een verschil in PR-waarde en mediawaarde. Het verschil kort uitgelegd: 

Mediawaarde wordt berekend door de vermeldingen in de media/journalistiek media over jouw evenement af te zetten tegen de prijs die je normaal gesproken zou hebben moeten betalen als je die media-uitingen had moeten inkopen. 

Bij PR-waarde wordt meer gekeken naar 'het effect' van de uitingen in de media. Wat was de tone of voice van de uiting? Was het positief of negatief? Heeft de uiting een prominente plek in de media of is het ergens weggemoffeld? Welke doelgroepen heb je bereikt? etc etc. 
 

 

 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x