Customer Experience: de klant is géén koning De klant is geen koning. De klant wil zich koning voelen. Dat is een wezenlijk verschil. Live contact is hierbij de sleutel. Live contact loopt dwars door de kaders van wat we eerder events noemden. Je ziet nu steeds meer het besef indalen, de grote merken voorop: ieder contact met de klant is een klein brand event. Dat is de belangrijkste trend van dit moment: Customer Experience in 360 graden en 24/7. Customer Experience. Natuurlijk! Om misverstanden en eventuele spraakverwarringen te voorkomen, geven we hier eerst de definititie van Customer Experience. Nienke Bloem heeft een zeer toegankelijke begripsomschrijving opgesteld. Die luidt als volgt: 'Customer Experience is de perceptie die een klant heeft van alle interacties met jou als bedrijf tijdens de hele klantreis, in alle klantkanalen.' Meeste impact Live contact in de vorm van beleving heeft de meeste impact. Dat besef dringt bij steeds meer bedrijven en organisaties door. Customer Experience is het eerste hoofdstuk van zo'n beetje iedere klantfunnel. Alle communicatie- en marketingkanalen raken doorspekt met beleving, met experience. Sprekend voorbeeld is natuurlijk CoolBlue. Dit bedrijf zet alle mogelijke kanalen in voor een glimlach van de klant. Of het nou gaat om het klantcontact via customer service, de chatbot op de website of het pakketje dat thuis wordt afgeleverd; alles, echt alles draait om die Customer Experience. Dus wie denkt en handelt, wie interacteert en presenteert in lijn met 360 graden en 24/7 aandacht voor Customer Experience, die maakt van de klant geen koning; die laat de klant zich koning voelen! Top 5 Event Trends Wat zijn de vijf grootste Event Trends van dit moment? Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van deze site, zette ze op een rij. Daarbij staat dus Customer Experience met stip bovenaan. Zo ziet de volledige Top 5 eruit: 1. Customer Experience 2. Betekenismarketing 3. Hybride Eventtrajecten 4. Virtueel en digitaal 5. Contentmarketing Over Sjoerd Weikamp Sjoerd Weikamp is behalve hoofdredacteur van EvenementOrganiseren.nl en EventBranche.nl veelgevraagd spreker op congressen en events. Daarnaast is hij dagvoorzitter, columnist, presentator en lid van de Raad van Commissarissen van De Graafschap, uiteraard met Communicatie in de portefeuille. De manisch positieve Achterhoeker, zoals hij zichzelf graag noemt, heeft meer dan vijftien jaar ervaring in live communicatie en experience marketing. Tip: lees ook deze artikelen Symposium: wat is dat en hoe organiseer ik dat? Evenementenbureau: waarom juist nu? Online event: 3 gouden tips voor content Organisatie van een evenement opstarten - hoe doe je dat? Vijf ijsbrekers voor een pakkende opening van je presentatie