Online event: 3 gouden tips voor content Dat een online evenement net even een andere benadering behoeft dan het live fysieke event, dat mag duidelijk zijn. Maar waar zit die andere benadering als het gaat om de content van jouw online evenement. LiveCom Alliance en het Duitse R.I.F.E.L. Institute deden onderzoek naar de toekomst van live communicatie en lieten marketeers van grote merken hun visie geven: 'Online moet het hoogtepunt aan het begin.' Uit het onderzoek naar de toekomst van live communicatie komen grofweg drie gouden tips naar voren voor de content van jouw online evenement: 1. Online event: content moet continu engagen De doelgroep en deelnemers van een virtueel evenement zorgen voor andere uitdagingen bij het organiseren van een evenement, dan de bezoekers van een klassiek fysiek event. Bij het online evenement moet de inhoud leiden tot een continue betrokkenheid van de deelnemers, aangezien hun aandacht voor virtuele inhoud snel verslapt en zij veel meer kans lopen te worden afgeleid wanneer zij thuis werken dan bij een in-person evenement. 2. Online event: hoogtepunt aan het begin Het hoogtepunt van een virtueel evenement kan niet worden bewaard voor de climax, zoals gebruikelijk is in de klassieke escalerende dramaturgie van een conventioneel evenement. Kortom, nieuwe dramaturgische benaderingen zijn nodig voor de opbouw van de content in een online evenement. "De digitale doelgroep die gebruik maakt van social media kanalen is anders dan het klassieke publiek dat aanwezig is op beurzen beurzen. Voor een succesvolle communicatie moet het hoogtepunt aan het begin komen, m.a.w. de 'big bang' moet eerst komen." (Landers, BMW Group) 3. Online event: content moet aantrekkelijker en amusanter In de #EventTrends2022 sprak het toonaangevende EventBranche.nl al over de shift in online evenementen van online communiceren naar online beleving. Het onderzoek vat dat als volgt samen: De inhoud die in digitale formats wordt gepresenteerd, moet aantrekkelijker en amusanter zijn. Klanten willen nieuwe technologieën zoals virtuele werelden, hologrammen, en xR/VR/AR. EventBranche.nl publiceerde eerder nav het onderzoek al: Live communicatie en experience marketing: hoe gaan bedrijven nu en in de toekomst om met LIVE? Tip: lees ook deze artikelen Online evenementen: 11 voordelen en 10 nadelen Hoe organiseer ik een livestream event of online evenement? Het overzicht van 28 studio's voor jouw online event Hoe kom ik tot krachtige online events? Zo hou je online de aandacht van je publiek erbij