EvenementOrganiseren.nl

Fusie? Hoe een event tot eenheid en team kan leiden

Het zal je gebeuren: een fusie tussen jouw bedrijf en een ander. Twee bedrijven worden een, terwijl in het DNA en de genen en dus de mensen, tijd en slimme communicatie nodig is om er echt een eenheid en een team van te maken. Hoe doe je dat met een evenement? En eigenlijk is de kop van dit artikel misleidend, want er moet staan: hoe een evenement binnen een communicatiestrategie tot eenheid kan leiden.

Let op, iedere fusie kent een ander uitgangspunt. Iedere samensmelting heeft nieuwe uitdagingen, maar toch ter inspiratie: hoe een event en een communicatie voor- en na dit event kunnen zorgen voor 1 team en een eenheid:

  • Kick-off evenement:
     
  • Organiseer een kick-off evenement waarbij alle medewerkers van beide bedrijven samenkomen.
     
  • Zorg voor een inspirerende setting die de nieuwe gezamenlijke identiteit van het bedrijf weerspiegelt.
     
  • Betrek medewerkers bij het evenement door middel van interactieve activiteiten, presentaties en teambuilding spellen, maar ook al in het voortraject door bijvoorbeeld polls of meningen op te halen.
     
  • Zorg voor een concept/inhoud waar de doelstelling om tot een eenheid en team te komen, zowel inhoudelijk als met fun vertaald wordt.
     
  • Durf ook persoonlijk te raken: verdeel bijvoorbeeld op basis van de in het voortraject verzamelde data mensen over verschillende workshops. Zo komen ze er bijvoorbeeld achter dat er nieuwe collega's zijn met dezelfde interesses.
     
  • Bij events met relaties, externen is het super logisch: netwerken, bij een fusie event kan dat ook een heel krachtig onderdeel zijn. Daar zijn natuurlijk allerlei teambuildingsconcepten voor, maar ook echte netwerkonderdelen kunnen heel krachtig zijn.

 

  • Communicatieplan:
     
  • Ontwikkel een communicatieplan dat de fusie aankondigt en de visie, doelstellingen en voordelen van de fusie benadrukt en betrek daar zo snel mogelijk de mensen bij: maak het team, de collega's tastbaar.
     
  • Maak gebruik van verschillende communicatiekanalen, zoals e-mails, video's intranet, nieuwsbrieven, sociale media en posters, om informatie te delen en medewerkers op de hoogte te houden van de voortgang van de fusie.
     
  • Richting het evenement is het aan te raden om hier data op te halen en te gebruiken voor de invulling van het event.
     
  • Zorg voor een online platform, beetje in de richting van interanet-LinkedIn, waar mensen elkaar kunnen leren kennen, een spelvorm is waar ze in dat leren kennen ook iets leuks kunnen winnen, of bijvoorbeeld polls / interactie rondom directiebeslissingen.
     
  • Let op: de tone of voice maakt het team, de eenheid. Durf als CEO of directie in de communicatie menselijk te zijn, je bloot te geven, ook jij/jullie zijn onderdeel van de nieuwe eenheid.

     
  • Branding en visuele identiteit:
     
  • Creëer een nieuwe branding en visuele identiteit die de gecombineerde waarden en cultuur van beide bedrijven weerspiegelt.
     
  • Lanceer een nieuwe bedrijfsnaam, logo, kleurenschema en andere visuele elementen tijdens het evenement om eenheid te creëren en medewerkers te betrekken bij de nieuwe identiteit.
     
  • Zorg voor momenten in het eventconcept waar collega's iets met deze nieuwe branding / identiteit kunnen doen. Laat ze het beleven, delen of onderdeel van zijn.
     
  • Gebruik het voortraject om de spanning naar deze nieuwe branding en identiteit op te bouwen.

 

  • Leiderschap en betrokkenheid:
     
  • Zorg voor actieve betrokkenheid van C-level / directie bij het evenement en het communicatietraject. Laat leiders het belang van de fusie benadrukken en een duidelijke richting geven voor de toekomst van het gecombineerde bedrijf.
     
  • Daarbij kan het heel krachtig en van grote waarde zijn, dat juist bij dit fusie evenement de directie zich van de meest menselijke kant laat zien. Wordt 1 van hen, daar begint de samensmelting. 
     
  • Moedig open communicatie en betrokkenheid aan door middel van Q&A-sessies, panelgesprekken en informele bijeenkomsten met het leiderschap.
     
  • Tijdens het event sessies of workshops waarbij collega's mee kunnen denken over beleid, missie, visie kan heel krachtig zijn en tot grote betrokkenheid leiden, mits er iets met die input gedaan wordt.
     
  • Medewerkersbetrokkenheid:
     
  • Stimuleer medewerkersbetrokkenheid door hen actief te betrekken bij de fusieplanning en -implementatie. Organiseer bijvoorbeeld focusgroepen, enquêtes en brainstormsessies om input en feedback te verzamelen.
     
  • Deze betrokkenheid moet verweven worden in het voortraject, tijdens het event en in het natraject en eigenlijk van daaruit verankerd worden in de missie en visie van het nieuwe bedrijf. 
     
  • Erken de bijdragen van medewerkers aan de fusie en vier successen met beloningen, erkenning en waardering. Dit kan tijdens het event prachtig live gedaan worden.

     
  • Opleiding en ontwikkeling:
     
  • Bied opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden aan voor medewerkers om hen te helpen zich aan te passen aan veranderingen en nieuwe vaardigheden te verwerven die nodig zijn voor de fusie. Dit kan ook verpakt worden in kleine events voor subdoelgroepen die elkaar zo op onderwerp goed kunnen leren kennen: topic based matchmaking.
     
  • TIP: dit kan natuurlijk ook op basis van hobby's of interesses. De groep die samen gaat fitnessen of wielrennen, wordt het cement van jouw samensmelting...
     
  • Organiseer workshops, trainingssessies en mentorprogramma's om medewerkers te ondersteunen bij de overgang naar de nieuwe bedrijfscultuur en werkomgeving.
     
  • Zorg er daarbij ook voor dat experts binnen jouw bedrijf hun kennis delen aan de nieuwe collega's

 

  • Voortdurende communicatie en evaluatie:
     
  • Blijf regelmatig communiceren over de voortgang van de fusie en eventuele updates over de integratie van beide bedrijven.
     
  • Denk ook hier bij in fysieke of online events/samenkomsten, denk in always on events
     
  • Evalueer regelmatig de effectiviteit van het communicatietraject en pas indien nodig aan om de betrokkenheid en acceptatie van medewerkers te vergroten.

Door een combinatie van een inspirerend evenement en een doordacht communicatietraject te implementeren, kun je de fusie van beide bedrijven succesvol laten verlopen en een sterke en duurzame eenheid creëren.

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x