Hoe komt een spreker online tot impact? Er zijn sprekers die live, fysiek, een onuitwisbare indruk maken. Hun aanwezigheid, gave tot spreken en of gewoon hun indrukwekkende verhaal of gave om de zaal te activeren, er zijn goede sprekers in alle soorten en maten. Maar hoe komen diezelfde sprekers online tot hun recht? Hoe komen ze tot maximale impact door een beeldscherm heen. 5 tips om sprekers op jouw evenement ook online impactvol te laten zijn. Vier simpele tips, die vrijwel geen extra budget kosten, maar een online spreker nog waardevoller maken: 1. Voortraject Als er één repterernde fout is bij fysieke evenementen in de afgelopen jaren, is dat we veel te weinig gebruik hebben gemaakt van het voortraject om sprekers de kans te geven te achterhalen wat er bij hun 'bezoekers' speelt. Wat willen ze weten, waar ligt hun pijn of uitdaging en hoe kan de spreker daar oplossingen voor aandragen? Op de één of andere manier is het in een online traject net iets laagdrempeliger om in het voortraject tot interactie te komen tussen jouw sprekers en jouw doelgroep. Het maakt de keynote van de spreker per definitie waardevoller als er al contact is geweest en er al een sessie is geweest om te weten wat er speelt. 2. Tweede scherm Je mist de zaal, de mensen, de menselijke emotie. Dat maakt spreker online overigens voor de spreker ook ontzettend moeilijk. Zelfs als er virtueel publiek bij is. Maar het is ook weer heel eenvoudig op gelost, wat te denken van het tweede scherm: de smartphone. Een ideaal middel om tijdens jouw online event een kanaal te beheren waar de bezoeker vragen kan stellen en zijn/haar ei kwijt kan. Zet er aan jouw kant van het evenement een moderator op en je hebt je eigen 'tweede scherm' gebouwd. 3. Moderator We hadden het al even even over de moderator. Om de dynamiek in een online event met sprekers te houden is een goede host echt prio 1. Nog meer dan bij een fysiek evenement moet de host de spanningsboog beheren, laden en laten veren daar waar mogelijk. De rode draad, de weg wijzen in de online locatie, het grotere plaatje bewaken etc etc. Maar ook een moderator die tijdens de keynotes als een stem van het niet zichtbare publiek een belangrijke interactierol kan spelen is van grote waarde. 4. Afwisseling in beeld, geluid en tekst 'De spanning in de zaal.' Dat kennen we van theaters of voorstellingen, maar zeker ook van een goed evenement. Nou die spanning is online weg. Je kunt gerust de was vouwen en een congres volgen. Echt het gebeurt. Dus ligt er meer dan ooit een uitdaging bij de spreker: wissel af. Hoe boeiend jouw verhaal ook, online heb je meer hulpmiddelen nodig. Dus ja, hier moet ander beeld geruikt worden, video van wellicht jezelf, alleen al om het beeld te breken. Durf te spelen met het scherm dat de kijker geboeid moet houden. 5. Natraject Waar het fysieke evenement soms echt stopt als de laatste gast door de deur van de locatie gaat, het is slecht, maar laten we eerlijk zijn: het natraject is nog altijd een ondergeschoven kindje bij velen. Het mooie van online events is dat er een soort ander besef is: het evenement is het eindpunt van het voortraject en het startpunt van het natraject. Dus zorg niet alleen dat je als spreker weet hoe jouw content ook in het natraject effect heeft, zorg dat je in dat natraject een 'live' moment van nazorg inplant, kortom laat de online bezoeker niet meer los. Losse flodders - Humor / entertainment - Diverse cameraposities - Wissel in je keynote van spreker... - Gebruik van technologie - Beleving - En ga nou niet alleen zenden... Tip: lees ook deze artikelen Online event organiseren: de checklist Live en online: echte liefde Overzicht van 18 studio's voor de opname van online events