Hybride events: hoe organiseer je een hybride banenmarkt en recruitment evenement Het doel van een banenbeurs, banenmarkt of recruitment event is dat potentiële werknemers potentiële werkgevers ontmoeten, zodat ze elkaar kunnen ontmoeten en hopelijk een vervolg kunnen geven voor de toekomst. Maar hoe bereid je deze toekomstige werknemers voor? Wat hebben ze nodig en hoe ziet een hybride concept er uit? NetworkTables deelt inzichten en voorbeelden. Hoe bereid je potentiele werknemers voor op een banenmarkt? Voor een banen-/carrièrebeurs moeten de toekomstige medewerkers en studenten een goed beeld hebben van wat er speelt en wat de verwachtingen zijn bij bedrijven die in potentie hun nieuwe werkgever zijn, zodat ze weten of het bij hen past. Het is voor iedereen goed als de juiste medewerker/werkgever wordt gekoppeld aan een gesprek. De grootste fout die we zien bij het organiseren van banenbeurs is dat bezoekers worden getroffen door een overdaad aan informatie - waarbij elk bedrijf een one-pager uitdeelt om te downloaden. Een goede hybride oplossing hiervoor is om van tevoren een introductievideo van 2 minuten op te nemen om aan potentiële werknemers te laten zien, zodat ze weten met wie ze willen afspreken. De beste plaats om deze video op te nemen en te tonen, is op dezelfde pagina/e-mail die deelnemers vraagt om vooraf geplande afspraken. Wat hebben werkgevers nodig tijdens een goede job fair? Voor werkgevers is het belangrijk om snel een overzicht te krijgen van wie zich heeft aangemeld voor een meeting of gesprek en wie bij hun presentaties aanwezig zal zijn. Niemand wil door honderden ongefilterde cv's bladeren, maar in plaats daarvan korte introductievideo's krijgen van de enthousiaste aanwezigen, waarin ze hun achtergrond en vaardigheden benadrukken. Dit zijn tactieken die nuttig kunnen zijn voor zowel in person events of online evenementen. Een voorbeeld van een planning voor een banenmarkt of recruitment evenement: 13:00 - 13:05 Opening presentation physical / virtually 13:15 - 14:15 4 x 15-minute meetings (pre-scheduled) between employees and employers 14:15 - 15:15 4 x 15-minute meetings (pre-scheduled) between employees and employers 15:15 - 15:20 Closing presentation physical / virtually Vooraf geplande 1 op 1 meetings De oude manier om al deze gesprekken in te plannen, zou zijn om heen en weer te e-mailen met werkgevers/studenten die voorkeuren invullen en worden toegewezen aan schematische spreadsheets. Veel effectiever voor zowel werknemers als werkgevers is om matchmaking-software of 1-op-1-tools te gebruiken en zo voor een strakke planning te zorgen Deze online tools besparen niet alleen tijd, maar bieden de aanwezigen ook een betere, efficiëntere evenementervaring. Voorbeeld cases: How Startup Rocks Taiwan organized a Virtual Job Fair? How UWV organise a Hybrid Job Fair? Verschillen tussen traditionele en hybride banenmarkten: Er zijn grote verschillen tussen een virtuele, in person en hybride banenbeurzen. Bij het runnen van een virtuele banenbeurs is het aantal mensen dat inlogt en verschijnt van cruciaal belang, terwijl voor fysieke events zaken zoals fysieke tafelnummers belangrijker zijn. Bij het organiseren van een hybride banenbeurs is het belangrijk om beide in overweging te nemen tijdens jouw evenement. Hoe kom je tot effectieve 1 op 1 meetings Tip: lees ook deze artikelen Hybride evenementen: tips voor een hosted buyer programma Hoe organiseer je een hybride evenement (II)? Niet zo! Checklist hybride evenementen (I): 12 tips en do's