Online events en techniek (III): licht, geluid, camera, decor en platform Door René Pouwelse Advies Regie Productie Het is echt een nieuwe wereld, maar het kan even niet anders: online events. Wij vroegen Rene Pouwelse, expert en adviseur op het gebied van regie en evenemententechniek: waar moeten we aandenken? In deel III: Wat zijn belangrijke dingen om te weten als het gaat om de techniek rondom online events? In de vorige 2 delen behandelde Rene Pouwelse al 'waar te beginnen met een online event' en 'welke studio kies je voor jouw online evenement'. Dit keer neemt hij je mee langs de basistechniek: licht, geluid, camera, decor en platform. Licht tijdens een online event opname Er is uiteraard licht nodig. Basis licht om te zorgen dat camera’s goed functioneren. En sfeerlicht om het voor de kijker aantrekkelijk(er) te maken. Vervolgens kun je nog los gaan met specials als ‘retro lampen’, ‘Led-Tubes’, maar ook huiselijke dingen als een schemerlamp. Jouw setting bepaalt wat wenselijk is. Geluid: waar moet ik aan denken voor mijn online evenement? Een voordeel bij online events is dat je geen uitgebreide zaalversterking nodig hebt. Immers het geluid moet ‘thuis’ goed zijn. In de studio moet iedereen het programma kunnen volgen maar daar houdt het ‘eisenpakket’ wel op. Tenzij je live muziek gaat maken, dan heb je nog steeds te maken met monitoring voor artiesten en dergelijke. Wat bij online wel een aandachtspunt is, is ‘vertraging’. Doordat het beeld en geluid wordt ‘gecodeerd en geconverteerd’ en ook omdat er vaak tussen camera’s en de stream een aantal ‘kastjes’ zit die dit doen, kan er vertraging optreden. Geluid wordt namelijk sneller gecodeerd dan beeld en dan komt het geluid dus eerder aan dan het beeld. En dan is je uitzending niet ‘lip-sync’. Tip: Test je stream vooraf door in beeld rustig in je handen te klappen (of laat iemand dat doen). Als het voor je gevoel niet exact synchroon loopt dan is het a-sync. Vertraag dan het geluid met enkele frames (fractie van seconden) of miliseconden totdat het beeld van de klap exact gelijk is met het geluid. Tip: Als je muziek laat horen kan het -afhankelijk van het platform (bijvoorbeeld YouTube)- problemen geven omdat er geen rechten worden afgedragen. Bijvoorbeeld als je Spotify muziek draait. In het ergste geval kan de provider de stream stoppen en dat wil je zeker niet! Tip: Hou bij het kiezen van de microfoons rekening met de volgende dingen: Zenders zijn het meest praktisch (ook m.b.t. Corona) en zorg dus dat iedereen zijn ‘eigen’ microfoon heeft. Je kunt kiezen voor ‘headsets’, die zijn erg goed want ze zitten dicht bij de bron van het geluid. Reversmicrofoons zijn net zo goed maar zijn een stuk comfortabeler voor de drager. Een tafelmicrofoon aan een kabel is zeer betrouwbaar maar belemmert wel je beeld enigszins. En, afhankelijk van het statief kun je vervelend ‘gebonk’ horen wanneer mensen op tafel tikken of een glas neerzetten Camera: welke camera's heb je nog voor de opname van jouw online event? Ja als het gaat om beeld wordt het voor de meesten al een stuk ingewikkelder. Welke camera’s moet je hebben en waarom? Een paar variabelen: Vaste camera, geen bemensing en dus 1 vast shot. Dit is met name belangrijk bij het gebruik van greenscreen. Daar ‘mag’ de camera zelfs niet bewegen omdat dan het achtergrondbeeld niet meer klopt. Hierop is een uitzondering. Met computergestuurde camera’s die gesynchroniseerd zijn met de virtuele achtergrond zijn dan wel mooie bewegingen mogelijk. Let wel, dit is een kostbare optie. Zogenaamde ‘remote’ of ‘PTZ’ camera’s. Deze camera’s kunnen op afstand worden bediend door één of twee technici en daardoor zijn ze zeer kostenefficiënt. Met behulp van presets kun je verschillende shots voorbereiden die met een druk op de knop kunnen worden opgeroepen. Dit zijn fijne tools als je bijvoorbeeld een talkshow hebt waar de mensen niet veel bewegen. Als mensen heen en weer lopen is dit niet de beste optie. Bemande (bemenste, is dat een woord)?) camera’s. Dat zijn camera’s zoals je ze waarschijnlijk kent en gewend bent. Een flinke camera met een technicus erachter die zelfstandig en/of op aanwijzing van een regisseur verschillende shots maakt. Voor een dynamisch en gevarieerd programma absoluut de beste keuze. Overigens kunnen de camera’s nog steeds variëren in prijs en kwaliteit. De crux zit ‘m in de bediening ervan. Daarbij zal een matige cameraman (of lees hier ook vrouw) de camera slechts bedienen en heeft vaak een technische insteek. Terwijl een top cameraman volledig opgaat in het programma, meeluistert en anticipeert en doorlopend de mooiste beelden ‘aanbiedt’ aan de regisseur. Als je deze twee personen naast elkaar zet, zie je geen enkel verschil. Kijk je naar de beelden dan is het verschil enorm. Specials. Dat zijn de hierboven beschreven zaken die je met camera’s kunt doen. Zoals een slider waarmee mooie vloeiende horizontale bewegingen worden gemaakt. Of een ‘crane’ waarmee je ook heel soepel de lucht in kunt. Een stabilizer of steadicam voor als je in je programma iemand hebt die een stuk moet lopen en praten op camera. En computergestuurd camera’s waarmee je ook in ‘greenscreen’ vloeiende bewegingen kunt maken. Tip: Als je een interview weergeeft waarbij een dagvoorzitter of presentator praat met een gast, zorg dat dat de camera ‘met de spreker meekijkt’. Zo kijk je de spreker in het gezicht en niet tegen de zijkant van het gezicht. Zo is de kijker meer betrokken bij het gesprek. Decor: sfeer en beeld van groot belang voor online evenementen De camera’s registreren alles wat je in beeld brengt. Dat zijn doorgaans mensen die boeiende dingen te vertellen hebben. De plaats waar deze zich bevinden bepaalt grotendeels de sfeer van beeld. En daarom is decor ook een belangrijk aandachtspunt. Stel jezelf de volgende vragen: Wat bevindt zich achter deze persoon? Is dit een deel van de (unieke) locatie? Of is het een raam waardoor je over een stad of natuurgebied uitkijkt? Is het een kale muur of een zwart theaterdoek? Kies voor een achtergrond die niet te donker is, maar ook niet te druk. Het is ook een kwestie van smaak en sfeer. Maar zorg dat de aandacht bij de spreker blijft. Let ook op dat de verschillende shots in sfeer vergelijkbaar zijn en niet te veel afwijken. Tip: Een zwart decor suggereert weinig ‘diepte’. Hierdoor oogt het beeld plat en oninteressant. Eindbeeld: Goed gebruik van een beeldmixer bepaalt het 'eindbeeld' Naast camera’s heb je ook te maken met andere content zoals video’s, foto’s of andere afbeeldingen die relevant zijn in je programma. Die beelden worden geschakeld samen met de camera’s. En dan nog zaken als naamtitels in beeld of een overlay zoals een permanent logo ergens in de hoek. Inbellers die in de uitzending komen of software om een quiz, poll, Mural, Menti of andere interactiviteit zichtbaar te maken. Dat alles wordt verwerkt via een beeldmixer. En opnieuw afhankelijk van de inhoud en vorm en ook het aantal beeldbronnen, kan dit variëren van een mini kastje tot aan een kamerbreed paneel. Met de beeldmixer kun je dan ook nog interessante dingen uithalen als ‘picture in picture’ of een zogenaamde PIP. Dus bijvoorbeeld een camerabeeld dat ‘op’ je PowerPoint presentatie ligt. En nog veel meer. Note: Bij veel studio’s is dit allemaal in een vrij uitgebreide opzet gebouwd om de meest uiteenlopende events aan te kunnen. Het kan dan voorkomen dat het voor jouw event té uitgebreid is en je maar een deel van de faciliteiten gaat gebruiken. Platform: Veel verschil in aanbieders van het platform voor online deelname En dan nog de plek waar de uitzending of het event bekeken of aan deelgenomen wordt. Ook daar is veel verschil in en zijn er veel aanbieders. De eenvoudigste zijn onder andere Zoom en MS Teams. Daarvan is de beeldkwaliteit best oké. Als je een hoogwaardiger kwaliteit ambieert is een platform als Vimeo misschien een goede keus. In alle gevallen wordt je keuze bepaald door je wensen of eisen op het gebied van beeldkwaliteit, mogelijkheid tot interactie, gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit, eventuele extra features zoals netwerkmogelijkheid, polls, enquetes, quiz en/of de integratie van bezoekersregistratie en communicatie. De meeste streamingplatforms werken met een zogenaamde ‘stream-key- een digitale sleutel waarmee de stream veilig binnen het platform wordt gebracht. Test vooraf deze streamkey om zeker te zijn dat je beeldsignaal goed wordt ontvangen en uitgezonden. Ook bij deze schakel kan vertraging optreden (zie geluid). Tip: lees ook deze artikelen Avondklok: mogen opnames online events doorgaan? Online events en techniek (II) Welke studio kies je? Online events en techniek (I) Waar begin je?